Новият шеф на КЗК погва картелите

- Г-жо Ненкова, защо поемате КЗК след отказа на предишния кандидат?

- Това е професионално предизвикателство за мен и ново поприще. Обичам предизвикателствата.

 

- Кой ви покани за поста?

- Парламентарната група на ГЕРБ.

 

- Предишният председател дойде от същия пост, който и вие сте заемали в Агенцията по приватизация. Това предимство ли е?

- Агенцията за приватизация няма нищо общо като материя с КЗК. Безспорно това е един добър опит, който човек набира относно търговските правоотношения и облигационни отношения. За един юрист е наистина добра школа. Но аз имам достатъчно добра школа и в общината, където съм се сблъсквала с всякакви проблеми и казуси, свързани с граждански и административни правоотношения. Ще използвам всичко, което съм натрупала като управленски опит. От десет години съм зам.-кмет с ресор “Законност, координация и контрол”. Преди да подпише, всеки кмет минава първо през мен. Така беше с Борисов, също и с Фандъкова. Аз слагам подписа за законосъобразност. Работила съм с деветима кметове и досега не съм имала неразбирателства с някого. Освен с тези, които не слушат юристите. Аз съм блюстител на закона и го спазвам стриктно.

 

- Казахте, че в КЗК ще има ред, дисциплина и законност. Какво имахте предвид?

- Първо, аз много държа на дисциплината. За мен тя е много важна. Винаги съм казвала, че хората трябва да спазват реда. Сега мисля, че е много важно и да се изпълняват сроковете, които са предвидени в Закона за защита на конкуренцията. Стриктно трябва да се спазва и буквата на закона.

 

- Сред първите действия, които ще предприемете, споменахте, че ще искате одит на КЗК от Сметната палата. Очаквате ли да бъдат открити нередности?

- Мисля, че да. Още не мога да кажа, тъй като не съм встъпила в длъжност. Искам да видя каква е картината към момента, какво заварвам. Това са публични финанси, бюджетна организация, държавен орган. Трябва да съм наясно какво са ми оставили в наследство. Това ще стане след края на този месец, когато ще подам оставка от сегашния си пост.

 

- Смятате ли, че трябва да се промени нещо в дейността на КЗК?

- Със сигурност ще променим структурите, ще преразпределим работата между комисарите. Засега имам само идеи, но ще преценя, след като се запозная с колегите, които работят там. Задължително ще направим консултативен орган, който ще се занимава само със законовите промени. Освен това ще проверя и колко висящи дела има. Трябва да се видят и привременните мерки като спиране на производството и евентуално предварителното изпълнение, което повечето фирми, подали жалби по Закона за обществените поръчки, искат.

 

- Необходима ли е ли промяна в пълномощията на КЗК, много или малко са в момента?

- Законът е създаден по силата на директива на Европейския съюз, всичко е обвързано с европейското общностно право. Законът засега е достатъчно подробен и добре написан. В процеса на работата ще преценя какво може да се променя. Може би трябва да се създаде структурно звено, което да прави икономическите анализи. Това в момента липсва. Ще съберем екип, който да работи в тази посока - законодателна промяна, като не забравяме, че не можем да се отклоняваме от директивата. Това, което може да се пипне, е свързано с Административния съд. Той дава разрешенията за проверките в закона. Те могат да станат изненадващи, ако съдът не ги публикува на сайта си. Така трябва да се организира законът, че фирмите да нямат информация. В повечето случаи това се използва, за да се скриват доказателства.

 

- Казахте, че сте съгласна, ако компаниите признаят за нарушение на закона, санкциите да бъдат намалявани. Смятате ли, че ще си признават?

- Няма такава практика досега, но аз ще работя в тази насока.

 

- Предишното ръководство на КЗК съобщи, че е наложило глоби за 25 млн. лв., но от тях са събрани само 1 млн. Нужна ли е законодателна промяна, за да се увеличи събираемостта на сумите?

- Ще предприемем спешни мерки за повишаване на събираемостта.

 

- Кои смятате, че са най-тежките нарушения на закона? Защо мислите, че картелите са най-тежкото нарушение?

- Картелите са тежко нарушение, защото ощетява потребителите. Всъщност всяко нарушение е в техен ущърб – както злоупотребите с господстващо положение, монополите.

 

- Нужно ли е КЗК да се произнася по обществените поръчки?

- Мисля, че да. Ако тази материя отиде в гражданските съдилища, ще има разнопосочна практика. Тук КЗК все пак е изградила една практика. Видно е от документите , че повечето поръчки се потвърждават от съда. Това означава, че практиката е законосъобразна.

 

- Има ли отрасли в българската икономика, в които най-често има нарушения?

- Фармацевтичният, енергетиката и горивата.

 

- В този ред ли?

- Да, в този ред.

 

- Няма ли опасност участниците в картел да се скрият зад обяснението, че е взето решение на колективен орган - например управителен съвет или съвет на директорите на дадено предприятие?

- Картелите са нещо, което трудно се доказва. Това обикновено са споразумения, които не остават следи, т.е. няма писмени доказателства, от които да направиш заключение, че има картел – те се правят в устна форма. Правен е секторен анализ при пазара на горивата и трябва да видя какво е установил той. Не е обществена тайна, че има дело за горивата, правена е проверка и по този въпрос ще трябва да се произнесем. Може би трябва да се търси наказателна отговорност заучастие вкартели, но това внимателно трябва да се изследва от юристите. Има такава практика в Румъния и Франция, където са инкриминирани тези деяния. Дали това ще е подходящо за България, трябва да се прецени.

Източник: „24 часа“

коментари

Напишете вашия коментар: